onsdag 4 september 2013

Läs reflektion - Deckare

Jag läser deckaren Prinsessan och mördaren. I början av boken dyker det upp ett offer. Offret heter Fredrik och är 18 år gammal han hittades medvetslös på en soptipp den sjätte oktober. Mer än så fick vi inte veta om Fredrik. Enligt Fredriks beskrivningar så hade gärningsmannen  runda glasögon, en svart Nikekeps och en vit Volvo dagen då brottet begicks. Mer än så fick vi inte veta om varken gärningsmannen eller Fredrik. Istället får vi vet mer om tre personer: Nina, Markus och Theo. Jag tror att författaren vill att vi ska lära känna Nina, Markus och Theo. För att sedan blanda in de i det som hände med Fredrik. Författaren dröjer ut på det hela för att det ska bli mer spännande och mer intressant för oss läsare. 

Nina: Hon hade blåa ögon, ljusblont hår och var smal. Hon var det ända barnet och levde med sin mamma och pappa. 

Markus: Vi får inte vet någonting om Markus utseende men jag förställer honom som en lång, muskulös och tystlåten person. Han levde ensam med sin mamma och pappa efter att hans syster Klara flyttat ut. 

Theo: Än så länge har vi inte fått något speciellt om Theo. Han levde med sina två lillasystrar, mamma och pappa. Markus och Theo var kompisar och levde i samma radhuslänga. Theo kom oftast försent och brydde sig inte om skolan. Jag förställer mig honom som en kaxig kille, bestämd och löser saker med våld istället för att prata. Motsatsen till Markus. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar