onsdag 28 augusti 2013

Bok - Redovisning


Bokredovisning
Under sommarlovet har jag läst en bok som heter ”Vindens skugga”. 
Vindens skugga skrevs av en spansk författare vid namn Carlos Ruiz Zafón år 2001, som sedan år 2005 gavs ut i Sverige på svenska och översattes av Yvonne blank. 

Huvudpersonerna/Handling: 
Huvudpersonerna är Daniel Sempere, Fermin Romero de Torres och Julián Carax. 
Daniel som i början var en 10 år gammal pojke som sedan längre in i boken växte till en man. Jag fick aldrig riktigt veta hur Daniel såg ut för att han talade i ”jag” form. Men i mina tankar var han en lång, smal och mörk hårig. Han var snäll, omtänksam och tänkte på sin omgivning mer än något annat.  
 Fermin Romero de Torres var en kort man, stor näsa, smal och mörk hårig. Han var en man med mycket humor, skämtade om nästan allt och var bra på att ge råd. 
Julián Carax var en mystisk man, han hade ett bränt ansikte och höll sina hemligheter inom sig. Jag förställer mig honom som en lång, kort hårig och väldigt listig man.  

Boken handlar om hur Daniel när han var 10 år får följa med sin pappa till en väldigt speciell plats, ”De bortglömda böckernas gravkammare”. Det är ett gigantiskt bibliotek gömd i Barcelonas gränder, där tusentals bortglömda böcker har funnits längre än någon kan minnas. Som en tradition får varje person som besöker de bortglömde böckernas gravkammare adoptera en bok, en väldigt speciell bok. Den speciella boken blev Vindens skugga skriven av Julián Carax, boken skulle förändra hela Daniels liv med gåtor och mysterium om vad som hände med Julián Carax.

Tillämpning:
Vindens skugga har varit en så annorlunda bok jämfört med alla andra böcker jag någonsin läst. Den fick mig att känna som om det var jag som löste ut mysteriet med Julián Carax, det kändes som om jag var med i boken. Det är den första boken som fått mig att känna som om jag är med och hjälper till. 

Analys: 
Vindens skugga är en fantastik blandning av en deckare och en äventyrsroman. Det är en kärleksberättelse men samtidigt blandat med mysterium och gåtor. Boken berättas i parallellhandling, man får i slutet av boken läsa från någon annans perspektiv. Annars så berättades den i ”jag” form. 
Boken följer inte kronologisk ordning utan hoppar i tiden både framåt och bakåt. Eftersom det är en deckare så tror jag att författaren ibland vill ge oss läsare ledtrådar och sedan förvirra oss så att boken skulle bli mer spännande. 


Det började väldigt spännande i boken. Daniels pappa skulle visa honom de bortglömda böckernas gravkammare. Det blev mycket känslor och beskrivningar om miljön. Hur han hittade just den boken. Hur han sedan läste ut boken och hur äventyret började.  Avslutningen var ett fantastiks slut, det blev ett väldigt lyckligt slut. Daniel gifte sig med sin sanna kärlek, Julán fortsatte med att skriva sina böcker, Fermin fick en familj och fyra barn. Slutet kunde nog inte blivit bättre. 


Syntes:
Jag tror att Daniel fick träffa Julián Carax fler gånger och att de sedan bestämde att det skulle göra en bok tillsammans om hur bådas liv hade varit innan. Jag tror att de ville dela med sina livsupplevelser med resten av världen. Sedan kommer Julián att skriva fler böcker, hittar kärleken igen och skaffar en familj. 

Värdering
Vindens skugga är den bästa boken jag någonsin läst. För att den är spännande, romantisk, den har humor och man kommer verkligen in i boken. Det känns som om man är med i boken. 

Jag rekommenderar Vinden skugga till ungdomar och äldre den kanske blir för svår för yngre barn att läsa. Både ungdomar och äldre människor skulle tycka den är helt fantastik, den är inte svår läst men inte heller lätt läst. Den har humor som både äldre och ungdomar skulle tycka vara roligt att läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar