onsdag 8 maj 2013

Kroppspråk, härskartekniker & sociolekt


Jag har valt att skriva om kroppspråk, sociolekt och maktspråk/härskartekniker. Använder alla kroppspråk i så fall hur? När använder du sociolekt oftast? Varför börjar man med maktspråket? 

Kroppspråk, härskartekniker & sociolekt

Man säger att kroppspråk förstärker det du säger och med hjälp av kroppspråk kan du påverka andra. Använder alla kroppspråk? Jag tror att alla på något sätt använder kroppspråket. Man ser sällan att människor omkring oss sitter eller står utan att röra armar, ben eller ansiktsuttryck. Som ett exempel har jag lagt märke till hur Linn rör på sina armar när hon pratar, men också att hon gör det på samma sätt, samma rörelse. Jag använder också kroppspråk, jag använder det nog mer än vad jag tror. Det blir väldigt mycket armar och uttryck när jag pratar. 

När du använder ditt kroppspråk blir allt du säger mer trovärdigt. Ett bra exempel är när du ljuger, om du står stilla, pillar med ditt hår och tittar ner mot marken är det ganska uppenbart att du ljuger. Men om du istället står bestämt och använder ditt kroppspråk med dina armar och pratar tydligt skulle det inte vara lika lätt att se om du ljuger. 

När man använder sig av härskartekniker brukar kroppspråk vara en stor del av det man gör. Hur man använder sitt kroppspråk kan vara olika det värsta är våld. Men att använda språket eller att bara vända ryggen till någon sänder ut massor med signaler som nästan är lika dåligt som våld. Den tydligaste signalen är ”Vi vill inte att du ska vara här”. Den metoden kallas för uteslutningsmetoden. Språket kan man använda genom att säga: ”Du som är så bra på att läsa, kan väl läsa den här boken åt mig?”. Det kallas för  komplimangmetoden. Jag personligen kan tycka komplimangmetoden är värst för att om någon använder sig av uteslutningsmetoden så förstår man att de vill inte ha med en i gänget. Men om de använder sig av komplingmangmetoden så upprepas det ju hela tiden och du kan aldrig riktigt dra dig ur det hela. 

Sen är det inte alltid metvetet man använder sig av de här olika teknikerna. Men sen när det gått över styr kanske det inte går att ändra på, så man fortsätter bara och bryr sig inte om den utsattas känslor. 

Anledningen till att man börjar med härskartekniker är olika men vanligaste är följande: Personen vill stå i ”centrum” i klassen därför måste du putta ut någon. Personen har ett lågt självförtroende och genom att trycka ner andra mår den bättre, den känner sig mäktigt. 

Sociolekt är också inblandat i det hela. När du har använt dig av uteslutningsmetoden kan du börja med att prata på ett annat sätt. Exempel: Om du arbetar med friidrott och någon av dina vänner inte har någon aning om vad du pratar om, så knuffar du ut han/hon från konversationen. Andra sätt är om du har en annan utbildning och pratar på ett sätt som ingen annan förstår utom dina kollegor. Jag tycker att istället för att använda sig av de här metoderna, att det skulle vara lättare att bara säga ärligt vad man tycker och känner så kanske det går att lösa. 

Nu har jag skrivit om kroppspråk, härskartekniker & sociolekt. Jag tycker det är viktigt att man tänker på komplimangmetoden och uteslutningsmetoden. I fall du eller någon annan märker att någon gör det att man går fram och säger till personen eller personerna och visar att det inte är okej. Kroppspråk är något alla använder, utan kroppspråk skulle vårt språk blivit tråkigt. Det skulle inte bli några känslor, det skulle bara blivit helt platt.   

Jag tycker inte att vi ska använda oss av det negativa som är: Komplimang och uteslutningsmetoden. Vi borde heller inte använda våra härskartekniker på ett dåligt sätt, för att det visar bara att vi är dåliga människor med lågt självförtroende och att vi är osäkra på oss själva. Därför vill vi bara straffa andra för att vi inte ska lida. Vilket betyder att vi är själviska.

Tack för att du läste:) 


Slut! 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar