fredag 30 november 2012

Sex socker bitar. Lab.


Sex socker bitar - Kemi
Uppgift: Lös 6st socker bitar i 1 dl vatten så fort som möjligt.

Syfte: Att veta vad som påskyndar lösligheten.

Hypotes: Jag tror att de går snabbare om jag rör om vattnet för att då cirkulerar vattnet runt sockret och då går det snabbare. Jag tror också det går snabbare om man har varmt vatten för att då "smälter" socker bitarna som ex: när man dricker te.

 Material: 6 sockerbitar, 1 dl (varmt) vatten, Bägare, Sked och mortel.

Utförande: Jag började med att krossa sockerbitarna med en mortel sedan fyllde jag en bägare med 1 dl varm vatten, jag rörde om tills jag såg att allt var upplöst.

Resultat: Det tog 1,49 sekunder.

Slutsats: Min hypotes stämde det gick mycket snabbare när jag rörde om och om det var varmt kranvatten.





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar